Preview

Problems of AgriMarket

Advanced search

ОПРЕДЕЛЕНИЕ ПОЗИЦИИ И ФОРМИРОВАНИЕ КОНКУРЕНТНЫХ СТРАТЕГИЙ ПРЕДПРИЯТИЯ ПО ПРОИЗВОДСТВУ МОЛОКА

Abstract

The strategic position of the dairy enterprise is considered. With the help of strategic management tools, its place on market is determined, competitive position is analyzed using the Arthur de Little matrix and the Efremov model. It is shown that Arthur de Little's matrix is based on the concept of the life cycle of the industry, which goes through four stages in its development: start up, development, maturity, and decline. In addition to successive changes in the stages of the industry life cycle, the competitive position of certain types of business with respect to others also changes. Business can occupy one of five competitive positions: dominant, strong, favorable, firm or weak. Efremov model determines the position of the organization, taking into account the development of the industry, the market, micro- and macro-conditions. It was revealed that the position of the dairy enterprise is characterized by a stable (average) position on market and a stage of growth of the product life cycle. The result of implementing strategic positioning are the recommendations on further development and proposals on five strategies through which the desired competitive niche can be achieved: strategies of analysis, expansion, internal growth, differentiation or individualization, pretension for leadership.

About the Authors

С. Альбекова
Казахский агротехнический университет им. С.Сейфуллина
Kazakhstan


М. Нурпеисова
Университет Нархоз
Kazakhstan


References

1. Тогжигитова К.Б. Задачи стратегического планирования в снижении рисков сельскохозяйственных предприятий // Проблемы агрорынка. - 2016. - №1. - С. 60-64.

2. Кожахметова Г.А. Развитие рынка молочной продукции Республики Казахстан // Проблемы агрорынка. - 2016.- №4.- С.82-87.

3. Моисеенко Е.А. Стратегическое позиционирование предприятия в условиях усиления конкуренции: автореферат на соискание ученой степени кандидата экономических наук: Ростов-на-Дону, - 2004. - 27 с.

4. Масленников П.В., Плешкова Н.А., Подзорова Г.А. Стратегический менеджмент: учебное пособие в двух частях. Ч. 1. Кемеро- во, - 2006. - 95 с.

5. Ефремов В.С. Стратегия бизнеса. Концепции и методы планирования: учеб. пособие/ В.С.Ефремов.-М.: Финпресс.- 1998.-192с.

6. Трембач К.И., Буравова А.А. Анализ методов выбора альтернативных стратегий развития бизнеса в условиях конкуренции. - Тула: Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. - 2014. - № 2-1. - С. 95-100.

7. Баранова Н.А. Стратегический потенциал агропромышленного комплекса // Проблемы агрорынка. - 2016. - №4. - С. 22-28.


Review

For citations:


 ,   . Problems of AgriMarket. 2018;(1):120-126. (In Russ.)

Views: 207


ISSN 1817-728X (Print)
ISSN 2708-9991 (Online)