Preview

Problems of AgriMarket

Advanced search

COMPETITIVE RELATIONS IN AGRICULTURAL SECTOR

Abstract

The necessity of competitive analysis and the importance of the competitive strategy of the enterprise in AIC sector as the main factor in production efficiency are shown. Threats to the competitiveness of economic entities in agricultural sector are identified. The specifics of the competitive relations of agricultural producers in modern conditions is explored. The conditions and prerequisites for the formation of competitive advantages in food market system are analyzed. The ambiguity of approaches to understanding and applying the monitoring of enterprise activity in a competitive environment is determined. According to various scholars, the term “competitive analysis”, the synonymy and identity have been clarified. The point of view of researchers on the concept of the essence of competitive positioning is systematized. Four directions of competitor potential analysis are considered: the first is an attempt, within the framework of the concept of competitiveness, to specify its individual trends and goals; the second - in which they associate competitive advantages with marketing research; third, competitive analysis is treated as a research procedure, independent of marketing activities; fourth, a comprehensive study of the competitive position of the enterprise and accessible markets is considered as an analytical process with the aim of developing solutions to increase the profitability of the subject. A system for assessing the competitive position of an enterprise has been formed. The main goal is substantiated and the tasks of conducting a competitive policy are outlined. The classification scheme of the competitive strategies of agricultural enterprises is presented.

About the Authors

N. A. Baranova
Kostanay branch of Chelyabinsk State University
Kazakhstan


O. V. Mishulina
Kostanay branch of Chelyabinsk State University
Kazakhstan


S. E. Suleimenova
A.Baitursynov Kostanay State University
Kazakhstan


References

1. Гриценко, Г.М. Развитие стратегий диверсификации деятельности сельскохозяйственных предприятий [Текст]: монография / Г.М. Гриценко, О.В Борисова, С.А. Фисак.- Барнаул: «Аз Бука», 2007. - 150 с.

2. Баранова, Н.А. Формирование стратегии развития сельскохозяйственного предприятия [Текст] / Н.А. Баранова // Проблемы агрорынка. - 2017. - №4. - С. 98-104.

3. Хачмафова, А.П. Стратегические основы обеспечения конкурентопособности предприятий АПК в условиях насыщенного продовольственного рынка региона (на примере Республики Адыгея) [Текст]; автореф. дис… канд. экон. наук / А.П. Хачмафова.- Майкоп: Адыгейский государственный университет, 2007. - 27 с.

4. Шогенов, Т.М. Повышение конкурентоспособности предприятий АПК региона на основе формирования интегрированных структур (на материалах Кабардино-Балкарской Республики) [Текст]: дис… канд. экон. наук.: 08.00.05 / Шогенов Тимур Мухамедович.- Нальчик, 2016.-160 с.

5. Лапицкая, Л.В. Конкурентный анализ и маркетинговое исследование: соотношение понятий и аналитических процедур проведения [Текст] / Л.В Лапицкая // Экономика и экологический менеджмент.- 2012.- №2.- С. 247-254.

6. Уолш, К. Ключевые показатели менеджмента. Как анализировать, сравнивать и конструировать данные, определяющие стоимость компании [Текст]: монография / К. Уолш. - М.: Дело, 2000. - 360 c.

7. Селевич, Т.С. Конкурентный анализ в системе управленческого анализа [Текст]: автореф. дис.канд. экон. наук / Т.С. Селевич.- Екатеринбург: Уральский государственный технический университет, 2007.- 24 с.

8. Ленгинович, С. Г. Конкурентная среда: методы исследования [Текст] // Экономическая наука и практика: материалы III международ. науч. конференции.- Чита: Издательство «Молодой ученый», 2014.-С.88-91.

9. Боровских, Н.В. Формирование и развитие конкурентных стратегий субъектов хозяйствования агропромышленного комплекса (на примере АПК Западной Сибири) [Текст]: автореф. дис. докт. экон. наук/ Н.В. Боровских.- Екатеринбург: Уральская государственная сельскохозяйственная академия, 2008. - 49 с.

10. Баранова, Н.А. Стратегический анализ в управлении предприятием сферы АПК [Текст] / Н.А. Баранова, А.А Абдикадирова // Проблемы агрорынка.- 2018.- №1.- С. 46-52.


Review

For citations:


Baranova N.A., Mishulina O.V., Suleimenova S.E. COMPETITIVE RELATIONS IN AGRICULTURAL SECTOR. Problems of AgriMarket. 2019;(4):47-54. (In Russ.)

Views: 301


ISSN 1817-728X (Print)
ISSN 2708-9991 (Online)