Preview

Problems of AgriMarket

Advanced search

ORGANIZATION OF STRATEGIC PLANNING IN AGRICULTURAL ENTERPRISES

Abstract

The essence of strategic planning in agricultural enterprises, its importance and features in competitive environment are considered. It is noted that it is beginning to be actively used in the activities of agricultural enterprises. Currently, strategic planning - is the most promising direction of their development, and makes it possible to combine production, design, marketing and financial functions into one system. It is revealed that the main meaning of strategic planning lies in perspective modeling, defining the purpose of agricultural enterprise and forming the concept of its long-term development. The strategic planning systems: European, North American, Asianare analyzed. The scheme of conducting a strategic analysis of market situation is shown, three main stages of the long-term strategy of the enterprise are highlighted. For a full assessment of the implementation of the strategic planning the weaknesses and strengths, opportunities and threats, and risks included into the SWOT analysis, were identified. An assessment of the effectiveness of the strategic plan according to the Balanced Scorecard system is presented. The following problems are identified: rapid wear and deterioration of equipment; high risks in agricultural activities; outflow of qualified specialists; insufficient use of innovative technologies.

About the Authors

ZH. . Bulkhairova
S. Seifullin Kazakh Agrotechnical University
Kazakhstan


A. . Balkibayeva
S. Seifullin Kazakh Agrotechnical University
Kazakhstan


T. . Kuangaliyeva
L.N.Gumiliyev National Eurasian National University
Kazakhstan


References

1. Старикова Т.В. Интеграция стратегического планирования социально-экономического развития субъекта Российского Федерации и стратегического бюджетного планирования // Развитие промышленного потенциала в условиях импортозамещения: технологии менеджмента и маркетинга: материалы межд. науч.-практ. конф.- М., 2017.- С. 554-564.

2. Послание Президента Республики Казахстан Н.А. Назарбаева народу Казахстана,10 января 2018г. «Новые возможности развития в условиях четвертой промышленной революции [Электронный ресурс].-2018.-URL: http://www.akorda.kz/ru/addresses/addresses_of president-poslanie - prezidenta -respubliki-kazah- stan-n - nazarbaeva - narodu - kazahstana-10- yanvarya-2018-g (дата обращения: 15.12.2018)

3. Мирзоева С.М. Совершенствование процесса стратегического планирования применительно к малому предпринимательству // Экономика и предпринимательство. - 2015.- № 3-2 (56). - С. 918-920.

4. Пащенко Ф.Ф., Абдикеев Н.М., Гринева Н.В., Дургарян И.С., Кузнецов Н.В. Индикативное планирование и управление устойчивым инновационным развитием региона // Экономическое прогнозирование: модели и методы: материалы X междунар. науч.-практ. конф., 2014. - С. 44-48.

5. Усков В.В. Разработка концептуальных основ синхронизации стратегического и тактического планирования на предприятии на основе управления конкурентоспособностью продукции // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. - 2013.- № 10 (58). - С. 17-19.

6. A.G. Lafley, Roger L. Martin. Playing to Win: How Strategy Really Works / Brilliance Audio; Unabridged edition, 2014. - 260 p.

7. Баранова Н.А.Формирование стратегии развития сельскохозяйственного предприятия // Проблемы агрорынка.-2017.-№ 4.-С. 98-104.

8. Киселев А.Е. Совершенствование классификации подходов к стратегическому уп- равлению государственными корпорациями в современных условиях // Национальная безопасность/Nota bene.- 2015.-№4(39).-С.591- 599.

9. Баранова Н.А., Абдикадирова А.А. Стратегический анализ в управлении предприятием сферы АПК // Проблемы агрорынка. -2018. - № 1.-С. 45-52.


Review

For citations:


Bulkhairova Zh., Balkibayeva A., Kuangaliyeva T. ORGANIZATION OF STRATEGIC PLANNING IN AGRICULTURAL ENTERPRISES. Problems of AgriMarket. 2019;(1):78-83. (In Russ.)

Views: 260


ISSN 1817-728X (Print)
ISSN 2708-9991 (Online)